dinsdag 24 mei 2011

We R Jarig, 23 years living on the edge



Bedrijf/ opdrachtgever: Café Dos Amigo's te Breda, Mike Engelmoer.

Opdracht: Verjaardagsfeest van Timo en Mike: We R Jarig, 23 years living on the edge.
Ik wilde al jarenlang samen met Mike een feest geven omdat wij allebei in Maart jarig zijn. Toen wij 23 werden was het daadwerkelijk zover en besloten wij een feest te geven in café Dos Amigo's in Breda. We moesten het hele feest tot in de puntjes zelf organiseren. We hebben zelf posters en visitekaartjes ontworpen en we hebben zelf het promotiewerk verricht. Ook hebben wij zelf de dj's geboekt en de geluidsapparatuur geregeld. We begonnen met de planning en de voorbereiding begin Maart en hebben veel tijd in dit project gestoken tot en met de daadwerkelijke uitvoering van het feest, namelijk 12 april 2011.

Verloop opdracht: De opdracht begon met het bedenken van een passende locatie. Hier hebben we over gebrainstormd en de Dos Amigo's kwam als keuze naar voren. Dit, omdat Mike hier werkte en het ons scheelde in het budget. Aangezien de dj's (die wij zelf moesten boeken) en de kosten voor de promotie ook al voor onze eigen rekening waren kwam dit ons erg goed uit. Hierna hebben we in een brainstormsessie het concept bedacht en hebben we lang nagedacht over een pakkende poster voor ons feest. De poster is te zien bovenaan deze pagina. Toen de posters gedrukt waren bleek dat er iets mis was gegaan met de levering en hierdoor kwamen de posters een aantal dagen te laat binnen. Dit was een grote tegenvaller want we zaten al krap qua tijd. We hebben veel gepromoot binnen scholen en in het centrum van Breda en dit leidde tot een geslaagd feest.

De ontwikkelde competenties:
- Creativiteit
- Innovativiteit
- Visie
- Verbeeldingskracht
- Stressbestendigheid

Deze competenties zullen nu uitgewerkt worden met behulp van de START-methode.

Creativiteit: (niveau 2)
Situatie.
Deze competentie is zichtbaar geworden in maart tijdens de voorbereiding van het feest. Mike (mede-organisator) was hierbij betrokken. Het doel was om goede brainstormsessies te houden en een concept te ontwikkelen en het bedenken en maken van posters en visitekaartjes. Het was moeilijk om een poster te bedenken en te ontwerpen aangezien ik hier zelf nog weinig ervaring mee had.
Taak/taken.
Er werd van mij verwacht dat ik met een idee kwam voor het ontwerpen van de posters en de visitekaartjes door gebruik te maken van creatieve processen. Ook werd er verwacht dat ik hierbij vanuit verschillende opzichten keek naar de betreffende taak. Omdat ik weinig ervaring had met het maken en ontwerpen van posters werd er verwacht dat ik hiervoor een oplossing zou bedenken.
Activiteit/ Actie.
Ik heb eerst lang overleg gehad met Mike en ik heb besloten te brainstormen over de taken en hoe ik deze succesvol kon afronden. Vervolgens heb ik goede brainstormsessies gehad en de goede plannen opgeschreven en deze vervolgens uitgewerkt door te beginnen aan een ontwerp van de poster en de visitekaartjes. ik ben hier verspreid over een maand een aantal uur per week mee bezig geweest en de taak was afgerond op het moment dat de poster en de visitekaartje klaar waren.
Resultaat.
De brainstormsessies waren nuttig en brachten veel goede ideeën naar voren. Door deze op te schrijven en te gebruiken bij de ontwerpen hebben wij mooie producten gemaakt. We waren er erg tevreden mee, net als de eigenaar van Dos Amigo's.
Terugkoppeling.
Ik vind dat we het goed gedaan hebben, maar de volgende keer wil ik hier minder lang mee bezig zijn want er zat teveel tijd in het ontwerpen en het bedenken van de poster. Ook vond ik het moeilijk om een beleving mee te geven in het ontwerp van de poster.

Innovativiteit: (niveau 2)
Situatie.
Deze competentie werd zichtbaar toen duidelijk was dat het feest op een dinsdag zou zijn. Mike en ik waren hier beiden bij betrokken. Het doel was een goed feest te organiseren zodat wij de dinsdagavonden bij Dos Amigo's voor onze rekening mochten nemen omdat het café dan altijd leeg was. Als het feest geen succes zou zijn dan zouden we de dinsdagavond niet mogen runnen.
Taak/taken.
Er werd verwacht dat ik de kansen voor de toekomst zou inzien en dat ik hier op in zou spelen door een succesvol techno- en house-feest te organiseren in een café waar dat nooit gedraaid werd.
Activiteit/ Actie.
Door een goede voorbereiding en promotie heb ik ervoor gezorgd dat Dos Amigo's vol zat op dinsdag en hier heb ik de techno- en de house-muziek toen voor het eerst gepromoot. Ik ben hier de hele voorbereiding en uitvoering mee bezig geweest, omdat ik het als een kans zag voor de toekomst. De situatie eindigde toen het feest was afgelopen.
Resultaat.
Doordat het feest een succes was hebben wij toestemming om hier vaker techno- en house-feesten te geven op dinsdagavond. De volgende editie vindt plaats na de tentamens op school. Iedereen was erg tevreden over de eerste uitvoering van ons.
Terugkoppeling.
Ik ben erg tevreden over het resultaat omdat hier in de toekomst nog een vervolg aan vastzit. Ten eerste was Dos Amigo's op elke dinsdag leeg en is het ons gelukt dat op te vullen en ten tweede hebben wij een nieuwe succesvolle muziekstijl voor Dos Amigo's geïntroduceerd.

Visie: (niveau 2)
Situatie.
Deze competentie werd zichtbaar tijdens de voorbereiding van het feest. Mike en ik wilde uitzoeken hoe we konden inspelen op de vraag van evenementenbezoekers. De kans was aanwezig dat er geen vraag zou zijn naar techno- en house-muziek.
Taak/taken.
Ik moest uitzoeken of er vraag was naar deze muziekstijlen in de stad Breda. Dit moest omdat ik vaker op dinsdag techno- en house-feesten wil geven in de toekomst en mij daar later dieper in wil storten.
Activiteit/ Actie.
Ik heb als eerst in verschillenden kranten en bladen informatie opgezocht over deze muziekstijlen en de vraag daarnaar. Ik ben hier regelmatig een uurtje mee bezig geweest als ik even niks te doen had. Internet was ook een handig medium hiervoor.
Resultaat.
Door mijn inzet kreeg ik inzicht in de toekomst wat betreft de techno- en de house-muziek. Hierdoor kon ik erachter komen dat hier iets mee gedaan kon worden in de toekomst. Mike had ook informatie opgezocht en samen kregen wij een prima beeld hiervan.
Terugkoppeling.
Ik wil de volgende keer meer kennis van te voren hebben over bepaalde trends omdat hier erg veel tijd in heeft gezeten. Als ik de kennis al heb dan kan ik makkelijker een visie formuleren die passend is bij een bepaald evenement.

Verbeeldingskracht: (niveau 2)
Situatie.
Deze competentie werd zichtbaar tijdens alle brainstormsessies die Mike en ik hielden. Het doel was om visueel in te beelden hoe het feest, de poster en de visitekaartjes eruit zouden zien. Soms was het moeilijk om het beeld van de ander vast te houden door de eigen ideeën.
Taak/taken.
Ik moest mijn beelden overbrengen op Mike en andersom en ik moest blijven kijken naar hoe de eindproducten eruit zouden komen te zien.
Activiteit/ Actie.
We hebben telkens geprobeerd elkaar de beelden over te brengen door erover te praten of door een schets te maken. We zijn hier in totaal een paar uur mee bezig geweest verspreid over de voorbereiding van het feest. De brainstormsessies eindigden als we ons beiden goed voelden over een idee wat nog niet was uitgewerkt en dus visueel was ingebeeld.
Resultaat.
Doordat we elkaar hielpen met het inbeelden van de ideeën kwamen er uiteindelijk mooie producten uit en hier waren we allebei tevreden over.
Terugkoppeling.
Ik vind dat de samenwerking goed verliep en we konden ons telkens goed een beeld vormen van alles wat we bespraken. We zijn beiden visueel ingesteld en ik denk dat dit één van mijn kwaliteiten is. Ik vind het alleen nog best lastig om te begrijpen hoe mijn informatie wordt gezien door een ander.

Stressbestendigheid: (niveau 3)
Situatie.
Deze competentie werd zichtbaar toen er iets fout was gegaan bij de levering van de posters. Het doel was om op tijd te promoten en dit dreigde mis te gaan.
Taak/taken.
Er werd verwacht dat ik gelijkmatig bleef doorwerken bij een verandering als deze en dat ik de tegenslag goed zou opnemen en positief door kon werken.
Activiteit/ Actie.
Toen bleek dat de posters dagen te laat zouden komen reageerde ik eerst negatief maar ik bedacht me dat het niet anders was en dat ik hier op een positieve manier mee om moest gaan, ondanks dat het dure posters waren die op tijd verspreid moesten worden. Ik heb er drie dagen lang zo min mogelijk aan gedacht en ben verder gegaan met de rest van de organisatie van het feest. De situatie eindigde toen de posters binnen waren gekomen en de promotie nog kon beginnen.
Resultaat.
Door mijn hoofd koel te houden en verder te gaan met andere taken ging er niet nog meer mis en verliep de rest goed. Toen de posters binnenkwamen zijn we volop gaan promoten en ook dat liep goed af.
Terugkoppeling.
Ik vind dat ik goed met de situatie omging omdat het echt op een vervelend moment kwam en er niet veel tijd meer was voor de promotie. De volgende keer zal ik een planning maken met meer speling om dit soort situaties te beperken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten