dinsdag 24 mei 2011

Drift Festival



Bedrijf/ opdrachtgever: Drift om te dansen / organisator: Diede van Overbeek.

Opdracht: Drift festival is een festival dat georganiseerd is in Nijmegen op zaterdag 21 mei 2011. Ik zou eerst alleen de promotie van het festival verzorgen in Breda en in een deel van Haarlem maar ik wilde een grotere uitdaging en vroeg of ik iets kon doen dat creativiteit vergde. We besloten dat ik ging helpen bij het ontwerpen van de posters en de flyers omdat ik hier de laatste tijd mee ben begonnen en het erg leuk vind om te doen. Vervolgens zou ik alsnog verantwoordelijk gesteld worden voor de promotie in Breda en gedeeltelijk in Haarlem.

Verloop opdracht:
Mijn eerste taak was om te helpen bij het ontwerpen van de posters en de flyers voor het festival. Dit deed ik samen met twee andere jongens die al langer in het vak zitten en er meer ervaring mee hebben. Ik moest met innovatieve ideeën komen om zo de poster succesvol te maken met de anderen. Toen de posters en flyers klaar waren moest ik de promotie in Breda verzorgen. Ik moest een team van vijf man aansturen die mij zouden helpen bij de promotie. Bij dit deel van mijn taken kwam er een tegenslag en die zal ik later uitleggen. Uiteindelijk is alles gelukt en is het festival een heel erg geslaagde editie geweest van organisatie Drift om te dansen.

De ontwikkelde competenties:
- Creativiteit
- Innovativiteit
- Stressbestendigheid
- Verbeeldingskracht
- Visie

Deze competenties zullen nu uitgewerkt worden met behulp van de START-methode.

Creativiteit: (niveau 2)
Situatie.
Deze competentie werd zichtbaar tijdens de brainstormsessies voorafgaand aan het festival. Ik deed dit samen met twee anderen. Het doel was om op creatieve en innovatieve ideeën te komen voor het maken van posters en flyers.
Taak/taken.
Er moest iets bedacht worden om de poster pakkend te maken want dat was deze nog niet. Dit moest door middel van creatieve brainstormsessies. Ook moest ik mij in kunnen leven in de ideeën van de anderen om zo gezamenlijk tot oplossingen te komen.
Activiteit/actie.
Ik heb eerst erg goed opgelet op de anderen want zij hadden veel meer ervaring op dit gebied dan ik. Vervolgens deed ik goed mee met de creatieve processen. We hebben een aantal keer een uurtje gezeten hiervoor. Toen alles rond was stopte we met de sessies.
Resultaat.
Doordat ik goed meedeed tijdens de brainstormsessies kregen we goede ideeën en konden we de ideeën van elkaar goed begrijpen en hier verder mee werken. Het eindresultaat was goed en iedereen vond de sessies erg effectief.
Terugkoppeling.
Tijdens de eerste sessie liet ik mij denk ik iets te weinig horen omdat ik een beetje onzeker was aangezien de rest veel meer ervaring had op dit gebied maar later ging het prima. Het lijkt mij erg leuk om later dit soort creatieve sessies te leiden.

Innovativiteit: (niveau 2)
Situatie.
Ook deze situatie werd zichtbaar tijdens de brainstormsessies die ik met twee anderen hield. Het doel was om vernieuwende elementen in de poster van Drift te verwerken.
Taak/taken.
Ik moest in eerste instantie inzicht krijgen in eventuele vernieuwingen en of dit mogelijk was. Later moest ik helpen de vernieuwingen te bedenken en helpen deze succesvol te verwerken in de posters.
Activiteit/actie.
Ik heb eerst exemplaren bekeken van eerdere evenementen van Drift. Vervolgens trok ik de conclusie dat dezelfde stijl van eerdere posters moesten aanhouden maar de waarden van Drift moesten er naar mijn idee in verwerkt worden.
Resultaat.
Door mijn actie werd na overleg besloten om er waarden in te verwerken (bijvoorbeeld saamhorigheid) en iedereen was het met mij eens dat ze niet moesten afwijken van de oude stijl die de poster had. De betrokken personen vonden dat ik goed werk had geleverd, omdat er uiteindelijk een nieuwe poster met innovatieve elementen tot stand was gekomen.
Terugkoppeling.
Ik ben erg trots op mezelf dat ik personen met meer ervaring ervan heb overtuigd bepaalde vernieuwingen aan het ontwerp van de poster toe te voegen. Mijn volgende uitdaging wordt om zelf een poster te ontwerpen voor een evenement waarin ik mijn eigen waarden kan verwerken en waar bezoekers zich in kunnen vinden.

Stressbestendigheid: (niveau 3)
Situatie.
Deze competentie werd zichtbaar toen het promotiemateriaal binnen was. Ik gaf leiding aan vijf mensen om te promoten en drie hiervan zeiden op een erg laat tijdstip dat ze niet meer konden helpen. Het doel was om drie nieuwe personen te vinden voor het werk. Als dit niet zou lukken zou ik in tijdnood komen met alle gevolgen van dien.
Taak/taken.
Ik moest ondanks dit soort situaties mijn hoofd koel houden en gelijkmatig door blijven werken ondanks de tegenslag en het tekort aan tijd.
Activiteit.
Ik ben meteen mensen gaan bellen of ik hulp van diegenen kon krijgen om het op tijd af te krijgen. Ik mocht gastenlijst plaatsen weggeven dus dat deed ik en hierdoor vond ik nog op tijd drie personen die het werk konden overnemen. Het kostte mij een aantal telefoontjes en een beetje overtuigingskracht maar uiteindelijk liep het goed af.
Resultaat.
Door mijn maatregelen liep de promotie alsnog goed in Breda en in Haarlem en de organisator was tevreden over mijn initiatief om hulp te zoeken.
Terugkoppeling.
De volgende keer zal ik exact hetzelfde handelen om een tekort aan tijd te voorkomen voor de promotie.

Verbeeldingskracht: (niveau 2)
Situatie.
Ook deze competentie werd zichtbaar tijdens de brainstormsessies met twee anderen. Het doel was om met mijn verbeelding goede punten te bedenken voor het maken van een poster.
Taak/taken.
Ik moest mijn ideeën visueel op anderen over proberen te brengen en zij op mij. Ik moest zoveel mogelijk beelddenken tijdens de brainstormsessies.
Activiteit/actie.
Ik beeldde mij alles zonder hulp van tekeningen in en bracht mijn ideeën ook op deze manier over op anderen. Ik denk altijd al veel in beelden dus dit was voor mij een situatie om mezelf te bewijzen. Dit duurde net zolang als de creatieve sessies die wij hielden. We stopten hiermee toen iedereen dacht op dezelfde lijn te zitten.
Resultaat.
Door mijn beelddenken kreeg ik een aardig idee van hoe het product eruit zou komen te zien en de anderen kregen ook een goed idee van wat ik allemaal over wilde brengen door middel van de eenzijdige communicatie. Iedereen was tevreden over de sessies.
Terugkoppeling.
De volgende keer wil ik in dit soort situaties meer de leiding op mij nemen en mij hier verder in ontwikkelen.

Visie: (niveau 2)
Situatie.
Deze competentie werd zichtbaar tijdens de voorbereidingen van de brainstormsessies. Het doel was dat ik een idee kreeg wat belangrijke ontwikkelingen zijn voor Drift en wat er in de toekomst belangrijk zou zijn voor Drift.
Taak/taken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten