donderdag 3 juni 2010

Football First


Opdrachtgever: Tom Pieper (Fitness instructeur bij Fitness First en loop stage bij NHTV)

Opdracht: Ik heb deze opdracht zelf bedacht en ik ben naar Fitness First gegaan en ik heb gevraagd of ik iets mocht organiseren. Ik wilde iets organiseren wat met sportmanagement te maken heeft, omdat ik deze specialisatie erg interessant vind. Ik twijfelde tussen sportmanagement en evenementenmanagement, dus verzon ik zelf een opdracht zodat mijn keuze makkelijker zou worden. Ik had bedacht om iets te organiseren wat te maken heeft met het WK voetbal, omdat iedereen al helemaal in de oranjesfeer is. Ik had van een kennis een bord geleend met een gat erin. Dat gat was een stuk groter dan een voetbal en mijn doel hiermee was dat leden van Fitness First van 8 meter afstand op het bord zouden schieten. Als iemand scoorde dan kreeg die persoon uiteraard een punt. Er werden teams door mij gemaakt van elf personen en de punten van een team werden bij elkaar opgeteld. De activiteit duurde een week en hoe vaker iemand kwam, hoe meer kansen diegene had om te scoren, want bij elk bezoek mocht er één keer geschoten worden. De uiteindelijke scores zouden vergeleken worden en het winnende team zou op de foto gaan en deze foto zou ingelijst worden en in zowel de herenkleedkamer als in de dameskleedkamer komen te hangen.

Verloop van de opdracht;
Ik heb verspreid over een week deze opdracht bedacht en aan het einde van deze week ben ik naar Fitness First toegegaan om toestemming te vragen. Ik kreeg toestemming en ben meteen aan de slag gegaan. Ik wist dat een kennis van mij een groot bord had liggen thuis met een groot gat erin dus ik kon meteen aan de slag gaan. Op woensdag 2 juni ben ik rond zes uur met het bord naar Fitness First gegaan en deze avond heb ik bij de ingang elk lid aangesproken en kennis laten maken met de activiteit. Het zou een week duren dus ik moest zoveel mogelijk leden mee laten doen. Als elf leden zich bij mij hadden aangemeld maakte ik een team en begon ik met het volgende team. Na de eerste avond had ik vijf teams, maar mijn doel was acht teams. Ik hoorde een dag later dat er acht teams vol waren dus het begin van de activiteit verliep goed. Na het weekend vond ik zelf dat er te weinig geschoten werd dus ik besloot de laatste drie dagen weer ’s avonds voor de deur te gaan staan en ik heb elk lid dat binnenkwam begeleid naar de activiteit en ervoor gezorgd dat zij ermee door gingen. Uiteindelijk is alles goed verlopen en er is een winnend team. Ik heb deze leden een email gestuurd om een afspraak te maken voor de foto die vervolgens in beide kleedkamers komt te hangen. Ik vond het erg leuk om te doen, maar soms was het een beetje stressvol aangezien ik alles alleen heb georganiseerd.

De ontwikkelde competenties:
- Plannen en organiseren
- Stressbestendigheid
- Creativiteit
- Probleemanalyse
- Groepsgericht leidinggeven
- Initiatief
- Mondelinge communicatie
- Netwerken
- Omgevingsbewustzijn
- Oordeelsvorming

Deze competenties zullen nu uitgewerkt worden met behulp van de START-methode.

Plannen en organiseren: (niveau 2)
Situatie.
De situatie is zichtbaar geworden in de week die vooraf ging aan de werkelijke activiteit, dus vanaf 26 mei tot en met twee juni. Ik heb deze opdracht zelf bedacht en op het begin wist Fitness First hier nog niks vanaf, want ik wilde meteen met een goed plan komen zodat ik deze opdracht sowieso kon gaan uitvoeren. Ik heb alles alleen gedaan en heb het alleen laten goedkeuren door Tom Pieper (de opdrachtgever die akkoord ging met mijn plan). Het doel was om een strakke planning te maken, zodat mijn activiteit, die een week duurde, goed uitgevoerd kon worden zonder tekortkomingen van tijd. Omdat de activiteit maar een week duurde en ik best veel leden nodig had die eraan mee zouden doen werd het lastig om alles op tijd af te ronden.
Taak/taken.
Ik moest een planning maken met daarin de tijd die ik nodig had voor het voorbereiden van de activiteit. Ik heb andere opdrachten voor school die minder belangrijk waren op de achtergrond gezet zodat ik mij hier goed op kon concentreren met een goede planning. Ik moest dagelijks mijn planning controleren en bijwerken. Ik keek of het doel haalbaar was om een activiteit te organiseren waarvoor ik veel mensen nodig had. Er werd van mij verwacht dat ik met behulp van mijn planning alles op tijd afgerond zou krijgen.
Activiteit/actie.
Ik heb eerst een schema gemaakt met alle dagen die ik nog had in totaal en vervolgens deze ingevuld met al mijn werkzaamheden. Ik heb prioriteiten gesteld en minder belangrijke dingen links laten liggen. Ik ben in totaal een week bezig geweest en dan elke dag zo’n half uur, zodat ik zeker wist dat ik niks over het hoofd zag. De situatie eindigde op het moment dat de activiteit werkelijk begon. Vanaf toen was planning niet meer nodig, want nu moest ik het doen en was mijn tijd qua plannen om.
Resultaat.
Doordat ik maar een week de tijd had om de activiteit voor te bereiden was het erg belangrijk dat ik begon met een strakke planning. Deze kon ik vervolgens laten zien aan Fitness First om hun ervan te overtuigen dat ik zou slagen. Door de planning mocht ik de opdracht uitvoeren en dankzij mijn planning heb ik niks over het hoofd gezien. De activiteit liep dankzij mijn planning goed en de activiteit was een succes. Ik kreeg complimenten van de opdrachtgever, omdat ik als eerstejaars een opdracht in mijn eentje had afgerond en in mijn eentje een planning had gemaakt. Ik heb geleerd dat een planning erg belangrijk is, zeker als je iets in je eentje organiseert. Je hebt dan niemand om op terug te vallen dus het plannen is cruciaal.
Terugkoppeling.
Ik had nog nooit iets helemaal alleen georganiseerd dus ik vond het soms wel moeilijk. Ik vind dat ik het goed gedaan heb voor een eerste keer, maar de volgende keer als ik het alleen doe wil ik er minimaal een week extra voor uit trekken. Misschien zelfs twee weken, want ik heb nu andere opdrachten links laten liggen en die zijn ook niet onbelangrijk. Ik was wel tevreden met het resultaat.

Stressbestendigheid: (niveau 2)
Situatie.
De situatie was zichtbaar tijdens de voorbereiding van de activiteit, maar ook tijdens de uitvoering van de activiteit. Dit, omdat ik alles alleen moest doen en dit nog nooit had gedaan en ik had voor het totaalplaatje maar twee weken de tijd. Ik deed het alleen dus er waren geen betrokkenen. Het doel was om binnen twee weken een activiteit te organiseren voor Fitness First. Door de tijdsdruk kreeg ik soms het gevoel dat het geen goede afloop zou hebben. Dit werd mede veroorzaakt door het feit dat ik er alleen voor stond. (Er was nog een duidelijke situatie zichtbaar, maar die gebruik ik bij een andere uitwerking. Ik verwijs dan hier weer naar.)
Taak/taken.
Er werd van mij verwacht dat ik in een week tijd het gewenste resultaat zou halen (acht teams van elf leden bij elkaar brengen die mee zouden doen). Er werd van mij verwacht dat ik rustig zou blijven gedurende de activiteit, omdat ik er zelf voor koos om het alleen te doen. Als het mis dreigde te gaan moest ik op een rustige manier een oplossing zoeken, zodat ik alsnog voor elkaar zou krijgen dat het project zou slagen.
Activiteit/actie.
Op het moment dat ik in de stress schoot ben ik rustig gaan nadenken wat er mis zou kunnen gaan. Dit heb ik allemaal opgeschreven en één voor één uitgewerkt/uitgevoerd. Door de druk die ik voelde kreeg ik enorm veel energie en deze heb ik gebruikt om mijn doel te bereiken. Ik heb minder belangrijk zaken links laten liggen en raakte hierdoor extra gemotiveerd de belangrijke punten goed uit te voeren. Met het uitvoeren van de taken ben ik in totaal twee weken bezig geweest en de stressbestendigheid is in mijn ogen constant aanwezig geweest, want ik had weinig tijd en deed alles alleen. De situatie eindigde pas op de laatste dag van de activiteit, want toen was ik er zeker van dat het gelukt was.
Resultaat.
Doordat ik alle energie omzette in positieve energie kon ik aan één stuk door gestructureerd verder werken. Ik won hiermee veel tijd in plaats van piekeren over hoe slecht alles zou kunnen gaan. Het liep allemaal goed af en de opdrachtgever vond dat ik het goed gedaan had. Ik heb geleerd dat je erg stressbestendig moet zijn als je iets alleen organiseer en zeker als je weinig tijd ergens voor hebt ingepland. Hierbij komt ook weer kijken dat een goede planning cruciaal is. Als ik de planning niet had, was er een kans dat het minder succesvol was verlopen.
Terugkoppeling.
Ik vind dat ik er goed aan gedaan heb om alles op te schrijven wat er gedaan moest worden op een moment dat ik de planning er even niet bij had (deze stond op mijn computer) en lichtelijk in de stress schoot. Ik ben erg tevreden met het resultaat, maar de volgende keer zal ik proberen om nog rustiger te blijven en alles op een rijtje te zetten, voordat de stress lichtelijk toeslaat.

Creativiteit: (niveau 1)
Situatie.
De situatie werd tijdens het bedenken van de opdracht zichtbaar, omdat ik deze zelf bedacht en vervolgens aan Fitness First vroeg of ik hem daar uit mocht voeren. Ik deed alles zelf dus er was niemand bij betrokken. Soms had ik overleg met de opdrachtgever om te kijken of mijn ideeën goed genoeg waren. Het doel tijdens mijn brainstormsessies was om een leuke activiteit te organiseren met een achterliggende gedachte (WK) en een leuke prijs uit te loven voor het winnende team. De prijs moest betaalbaar zijn, aangezien ik geen budget had. Ik vond het erg lastig om een prijs te bedenken voor elf man, aangezien dat redelijk duur is.
Taak/taken.
Ik moest een product bedenken dat leuk was, maar het moest ook realistisch zijn om uit te voeren. Ik moest verschillende technieken gebruiken tijdens mijn brainstormsessies om tot goede ideeën te kunnen komen. Er werd van mij verwacht dat ik met iets passends zou komen. Het moest met sport te maken hebben en het moest iets origineels zijn wat bij de leden in de smaak zou vallen.
Activiteit/actie.
Toen ik de opdracht nog moest bedenken schreef ik alles op wat met fitness en sport te maken heeft. Met behulp van mindmapping kwam ik tot de conclusie dat ik iets moest doen dat met het WK voetbal te maken had. Ik heb het idee overlegd met de opdrachtgever en hij vond het een passende activiteit. Ik ben in totaal ongeveer twee uur gaan brainstormen verdeeld over twee dagen. De situatie eindigde door goedkeuring van de opdrachtgever.
Resultaat.
Door mijn brainstormsessies kwam ik op verschillende leuke ideeën en uiteindelijk vond ik er één die haalbaar was qua tijd, maar ook qua geld. De opdrachtgever vond het een passende activiteit. Ik heb geleerd dat brainstormtechnieken erg handig zijn om te gebruiken als je op goede ideeën wilt komen waarin meerdere aspecten terugkomen. Hier was dat de specialisatie sportmanagement en het WK voetbal.
Terugkoppeling.
Ik vind dat ik erg creatief ben geweest tijdens de brainstormsessies en ik vind dat ik uiteindelijk een leuk en goed resultaat heb geleverd hierdoor. Ik was tevreden met het resultaat, maar de volgende keer zal ik misschien samen met een vriend of kennis brainstormen, omdat je met meerdere personen op meerdere ideeën komt en nu moest ik zelf vanuit verschillende invalshoeken kijken naar het product dat ik wilde leveren en dat kostte aardig wat tijd.

Probleemanalyse: (niveau 1)
Situatie.
Deze situatie deed zich voor tijdens de uitvoering van de activiteit. Tussen twee juni en zeven juni kreeg ik te horen dat een aantal leden die zich in hadden geschreven niet meer zo goed meededen aan mijn activiteit. De opdrachtgever was erbij betrokken, want hij nam contact op met mij. Het doel was om er weer voor te zorgen dat ieder lid die zich had ingeschreven gemotiveerd mee zou doen in het vervolg. Het kon voorkomen dat het gewenste eindresultaat niet behaald zou worden, doordat niet iedereen meer gemotiveerd mee deed.
Taak/taken.
Ik moest bedenken of dit een groot probleem was of dat het wel meeviel en indien het wel zo was moest ik ervoor zorgen dat dit opgelost zou worden. Om de oplossing te bedenken moest ik eerst erachter komen wat de reden was dat sommige leden niet meer zo gemotiveerd waren om aan de activiteit mee te doen.
Activiteit/actie.
Eerst heb ik aan de opdrachtgever gevraagd hoeveel mensen er niet meer gemotiveerd meededen. Vervolgens heb ik bedacht hoe ik dit probleem zou kunnen aanpakken en ervoor zou kunnen zorgen dat de activiteit weer goed zou verlopen. Ik ben met het bedenken van de oplossing niet lang bezig geweest, want ik wist al vrij snel dat ik de laatste drie dagen weer aanwezig moest zijn om ze te begeleiden en te motiveren voor de activiteit. Ik heb de situatie beëindigt door aan mijn opdrachtgever door te geven dat ik weer zou begeleiden tijdens de avonduren in de sportschool.
Resultaat.
Door het informeren naar de redenen kwam ik erachter dat ze veel actiever mee zouden doen als ik weer aanwezig zou zijn tijdens de activiteit. Doordat ik de laatste drie dagen aanwezig was en de teams weer ging begeleiden deden er ook weer veel mensen actief mee, omdat ik ze motiveerde en als het ware ‘dwong’ om eerst te schieten in plaats van hun training eerst te gaan doen. Het liep goed af hierdoor. De opdrachtgever was blij dat ik zo gemotiveerd was om te komen de laatste drie dagen. Ik heb geleerd dat je altijd voorbereid moet zijn op problemen die zich voor kunnen doen.
Terugkoppeling.
Ik vind dat ik het redelijk goed heb gedaan, maar helaas kon ik niet de hele week aanwezig zijn. Dan had het probleem zich namelijk niet voorgedaan want dan was ik telkens aanwezig om de teams te begeleiden. Ik was wel tevreden met het resultaat en blij dat Fitness First direct contact met mij opnam. Het was namelijk mijn opdracht en niet hun probleem als het mis zou gaan. De volgende keer in een vergelijkbare situatie zal ik zorgen dat ik alle dagen aanwezig kan zijn, zodat die soort problemen voorkomen kunnen worden.



Groepsgericht leidinggeven: (niveau 1)
Situatie.
De situatie heeft zich voorgedaan op de dagen dat ik de leden heb begeleid tijdens de activiteit (zowel onderdelen van teams, omdat ze nooit allemaal tegelijk aanwezig waren, als individueel).
Ik was hier alleen bij betrokken, maar natuurlijk ook de leden die meededen aan mijn activiteit. Het doel was om ze te begeleiden tijdens de activiteiten, door middel van motiveren en te overtuigen dat er resultaten gehaald moesten worden om te winnen. Zonder mijn begeleiding deed een deel van de leden een stuk minder actief mee aan de activiteiten.
Taak/taken.
Ik moest deelnemers motiveren om resultaten te behalen en zorgen dat ze zich een team voelden om deze resultaten te kunnen vergroten. Ik moest ze een soort van indruk geven dat het een echt elftal was. Dit door middel van motiverende dingen zeggen als ze een goede prestatie leverden.
Ook moest ik ervoor zorgen dat de deelnemers zich aan de regels zouden houden. Er werd van mij verwacht dat ik in staat was een team te kunnen begeleiden op de hierboven genoemde manier.
Activiteit/actie.
Ik zorgde er eerst voor dat er teams gemaakt werden en stelde indien mogelijk het hele team aan elkaar voor. Vervolgens begeleidde ik ieder team of elk persoon individueel tijdens de activiteit als ik aanwezig was. Ik maakte ze duidelijk dat het door samen te werken beter zou gaan voor het hele team. Hoe vaker zij kwamen hoe meer kans op punten. Ik gaf complimenten indien resultaten behaald werden en maakte iedereen duidelijk dat ze gediskwalificeerd zouden worden als er zou worden vals gespeeld. Ik ben met het begeleiden vier hele avonden bezig geweest en per avond was dat ongeveer vier uur lang. Ik eindigde de situaties telkens door complimenten te geven en door ze extra te motiveren de volgende dag nog een keer langs te komen.
Resultaat.
Door mijn actie werd het ten eerste erg gezellig binnen alle groepen en naar mijn idee raakten de leden mede hierdoor een stuk gemotiveerder. Ze kregen een beetje het teamgevoel. Dit merkte ik doordat ik hoorde dat er regelmatig naar de tussenstand gevraagd werd door verschillende mensen. Ook werd duidelijk wat de regels waren. Er heeft niemand vals gespeeld, want ik heb niemand hoeven diskwalificeren. Er werd dus geluisterd naar de opgelegde regels. De leden vonden het een erg leuke activiteit achteraf en de instructeurs van Fitness First vonden dit ook. Ik heb geleerd dat het erg belangrijk is om groepen te begeleiden. Ten eerste motiveer je ze veel meer en ten tweede krijgen zij veel meer een groepsgevoel waardoor zij ook weer beter willen presteren. Ik denk ook dat er minder wordt vals gespeeld als er iemand aanwezig is die het clubje begeleidt.
Terugkoppeling.
Ik vond het ten eerste erg leuk om te begeleiden en het verbaasde me ook dat het nog effectief was ook. Ik vind dat ik het goed gedaan heb en was erg tevreden met het resultaat. Ik zou in de volgende situatie hetzelfde doen, want het ging echt erg goed.

Initiatief: (niveau 3)
Situatie.
Er is sprake van twee situaties. Ik had geen opdrachtgever in eerste instantie, maar ik heb een activiteit vanuit mezelf bedacht en ben hiermee naar Fitness First gegaan om te vragen of iemand daar mijn opdrachtgever wilde zijn. Ook heb ik tijdens de activiteit vanuit mezelf besloten om op vier avonden aanwezig te zijn om leden mee te laten doen aan de activiteit en hun te begeleiden tijdens de activiteit. Ik stond er alleen voor, maar na het bedenken van de opdracht kwam er een opdrachtgever bij. Het doel was om zonder opdrachtgever zelf een opdracht te bedenken die zou voldoen aan de eisen van een opdrachtgever. Bij de tweede situatie was het doel om extra goed te scoren bij de activiteit door aanwezig te zijn. Wat er mis dreigde te gaan in de eerste situatie was dat ik niet wist of de opdracht goed genoeg zou zijn. Bij de tweede situatie kon het gebeuren dat er te weinig leden mee zouden doen en daarom ben ik op verschillende avonden aanwezig geweest op de sportschool.
Taak/taken.
Mijn taak was om zelf een opdracht te bedenken inclusief de verantwoordelijkheden die dit met zich mee zou brengen. Mijn taak tijdens de opdracht (het aanwezig zijn) was om op een snelle en effectieve manier meer leden mee te laten doen en het proces te versnellen. Ik moest zelf het hele plan bedenken en moest dit uiteindelijk realiseren door het daadwerkelijk uit te voeren. Er werd verwacht dat ik mijn idee in mijn eentje uit kon werken en dat ik een goed resultaat zou halen met de zelfbedachte opdracht.
Activiteit/actie.
Ik had nog nooit zelf iets georganiseerd, laat staan zonder gegeven opdracht. Ik heb eerst mijn idee uitgewerkt en dit overlegd met Fitness First. Toen ik de opdracht mocht uitvoeren heb ik goed nagedacht hoe ik alles alleen ging doen en heb verschillende dingen bedacht hoe ik de voortgang kon versnellen. Een voorbeeld is de situatie die ik al genoemd had. Ik zorgde ervoor dat ik zelf aanwezig zou zijn om leden mee te laten doen en ze te begeleiden. Ik heb geen idee hoelang ik bezig ben geweest, maar er zat in totaal meer dan twintig uur in de twee bovengenoemde situaties. De eerste situatie eindigde nadat mijn plan goedgekeurd was en de tweede situatie eindigde nadat de activiteit afgelopen was.
Resultaat.
Eerste situatie: Door mijn ideeen uit te werken en voor te leggen bij Fitness First kreeg ik het voor elkaar om helemaal alleen een opdracht uit te voeren. Het liep erg goed af want de betrokkenen vonden het een leuk en origineel plan. Ik heb geleerd dat het mogelijk is om in je eentje een activiteit te organiseren als je maar een goed plan hebt en het durft te laten zien.
Tweede situatie: doordat ik het initiatief nam om aanwezig te zijn bij de activiteit heb ik het proces zeker versneld (mensen mee laten doen). Het liep af zoals gepland en de betrokkenen vonden dat ik het leuk gedaan had. Ik heb geleerd dat het goed is om aanwezig te zijn bij je eigen activiteit, omdat je dan laat zien dat je er echt voor gaat en dat je gemotiveerd bent. Dit levert een beter resultaat in mijn ogen.
Terugkoppeling.
Ik vind dat ik erg veel initiatief heb genomen, omdat ik nooit eerder zoiets alleen had georganieerd. Ik was tevreden met het resultaat en de volgende keer zal ik hetzelfde doen in zo’n situatie, maar misschien zou ik het samen met iemand doen, omdat het veel tijd kostte om elke keer aanwezig te zijn en de groepen te begeleiden. Met twee personen kan je dit afwisselen .

Mondelinge communicatie: (niveau 3)
Situatie.
De situatie deed zich voor tijdens de uitvoering van de activiteit, namelijk op de avonden dat ik leden ging overtuigen om mee te doen en hun ook ging begeleiden. Ik heb dit alleen gedaan en achteraf met de opdrachtgever gesproken over hoe ik het deed. Het doel was om op verschillende manier leden te overtuigen mee te doen (d.m.v. argumenten) en teams begeleiden. Zonder begeleiding was de kans groot dat leden niet als een team zouden meedoen en dat minder leden zich zouden opgeven voor de activiteit.
Taak/taken.
Ik moest zorgen dat leden mee zouden doen aan de activiteit. Ik moest ze zelfverzekerd overtuigen en doordat er verschillende soorten mensen lid zijn moest dat telkens op een andere manier. Ik moest ze duidelijk maken dat het voor beide partijen positief zou zijn en dat er niks was dat tot verlies kon leiden. Ik moest zorgen dat de teams goed gingen samenwerken. Dit deed ik door overtuigend over te komen en uit te leggen wat het nut was om te spelen in teamverband. Ik moest de teams of de individuen (een team was nooit op hetzelfde moment aanwezig natuurlijk) begeleiden en uitleg geven. Achteraf zou ik beoordeeld worden op de manier van communiceren en leiding geven.
Activiteit/actie.
Ik heb op verschillende manieren leden benaderd (man, vrouw, afkomst, leeftijd etc) en overgehaald. Ik heb duidelijke uitleg gegeven over de activiteit en duidelijk gemaakt dat er geen verplichtingen zijn, maar dat er een beter resultaat uit zou komen als het team zou samenwerken en vaak zou komen trainen (zodat zij konden scoren). Ik heb begeleiding gegeven tijdens het uitvoeren van de activiteit en heb als een coach de leden gemotiveerd tijdens de uitvoering en positieve reacties gegeven als er goed werd samengewerkt of een punt werd gescoord. Uiteindelijk heb ik met de opdrachtgever overlegd hoe ik dit deed door middel van een goed gesprek voeren waarbij min- en pluspunten naar voren kwamen.
Resultaat.
Door mijn actie kwam er meer een teamgevoel tot stand en die sfeer kwam duidelijk terug, want iedereen moedigde elkaar aan. Het liep goed af en het was erg gezellig bij alle teams. De leden vonden het ook erg gezellig en de begeleider vond dat ik het ook goed deed. Hij vond dat ik soms een klein beetje zelfverzekerder moest zijn als ik bijvoorbeeld voor een grotere groep stond, want hij merkte dat ik soms lichtelijk begon te stotteren. Verder vond hij het erg goed en leuk gedaan. Ik heb geleerd dat coaching erg belangrijk is om motivatie te creeeren en teamgevoel te creeeren. Het is essentieel dat je ieder individu op een andere manier benadert.
Terugkoppeling.
Ik vind dat ik het goed heb gedaan, zeker omdat ik het soms best lastig vind om voor grote groepen te presenteren. Ik had niet verwacht dat ze naar mij zouden luisteren als coach/begeleider. Ik ben tevreden met het resultaat, maar de volgende keer zal ik proberen iets minder zenuwachtig te zijn zodat ik toch nog net een stukje zelfverzekerde over kom.

Netwerken: (niveau 1)
Situatie.
Deze situatie kwam vooral voor tijdens de activiteit. Alle fitnessinstructeurs waren hierbij betrokken, want ik heb met iedereen kennis gemaakt. Het doel was om mijn netwerk te vergroten, zeker wat betreft de specialisatie sport. Op feestgebied heb ik al een aardig netwerk.
Taak/taken.
Omdat ik nog twijfelde tussen de specialisatie sportmanagement en de specialisatie evenementenmanagement ben ik een opdracht met sport uit gaan voeren. Ik heb al een aardig groot netwerk wat betreft de feesten en dergelijke, dus ik wilde mijn ‘sportnetwerk’ ook uitbreiden. Ik wilde vooral mensen leren kennis die ook studeren aan de NHTV, omdat ik in de toekomst het netwerk dan kan gebruiken om samen opdrachten te doen.
Activiteit/actie.
Ik heb met erg veel mensen gesproken en dan niet alleen qua begeleiding en leden overhalen mee te doen. Ik heb een aantal formele gesprekken gevoerd met mensen over hun werk of hun school. Ik heb een aantal NHTV-ers leren kennen en hiermee contactgegevens uitgewisseld. Ik heb ook contact gelegd met de fitnessinstructeurs.
Resultaat.
Door mijn actie leerde ik veel mensen kennen die ook serieus bezig zijn met hun toekomst. Dat zijn zowel werkende mensen als studenten (NHTV). Ik heb veel contactgegevens van medewerkers van Fitness First en er is mij gezegd dat ik vaker opdrachten mocht doen voor het bedrijf en eventueel in samenwerking met één van hun. Mijn opdrachtgever is derdejaarsstudent en doet de specialisatie sportmanagement. Hij heeft ook gezegd dat ik vaker iets mag doen voor de sportschool. Verder deden er ook een aantal NHTV-ers mee aan mijn activiteit en met deze personen heb ik later ook contact. Deze personen doen overigens niet allemaal sportmanagement. Ik heb geleerd dat netwerken erg belangrijk is en dat het handig is om deze te vergroten. Ik weet nu ook dat het erg belangrijk is om een goed netwerk te hebben, want met personen van dit netwerk kun je in de toekomst samenwerken en je zou contact met hun op kunnen nemen als er zich een probleem voordoet.
Terugkoppeling.
Ik vind dat ik mijn netwerk goed heb uitgebreid. Ik had voor dit schooljaar al een netwerk in Haarlem, maar nu heb ik ook een netwerk in Breda. Ik ben tevreden met het resultaat, want ik heb nu twee steden waar ik verschillende soorten opdrachten kan uitvoeren met hulp of samenwerking van anderen. De volgende keer zal ik proberen om iets minder te netwerken met alleen NHTV-studenten en nog meer te netwerken met oudere personen die al meer ervaring hebben in het vakgebied.

Omgevingsbewustzijn: (niveau 1)
Situatie.
Deze situatie werd zichtbaar voorafgaand aan de activiteit, namelijk toen ik zelf een originele opdracht wilde verzinnen. Ik heb dit helemaal alleen gedaan met behulp van internet, kranten, tijdschriften en televisie. Het doel was om een activiteit te bedenken die met iets actueels te maken had en iets dat mij zou interesseren. Het zou lastig kunnen worden om zoiets in mijn eentje te kunnen bedenken.
Taak/taken.
Ik moest uitzoeken wat tegenwoordig actueel was en in de smaak zou vallen bij mensen. De gevonden informatie moest ik gebruiken om een opdracht voor mijzelf te verzinnen en deze moest ik vervolgens in mijn eentje uitwerken. Ook moest ik rekening houden met het feit dat Nederland (dus ook Breda) multicultureel is.
Activiteit/actie.
Ik heb er veel opgezocht op internet. Ik heb opgezocht wat men tegenwoordig belangrijk vindt en wat men leuk vindt in deze tijd van het jaar. Ik heb hiervoor ook kranten gelezen en televisie gekeken, vooral het nieuws gevolgd. Ik heb dit een week lang elke dag een beetje gedaan, want ik was op dat moment een opdracht aan het verzinnen. Ik heb de situatie beëindigd door een keuze te maken waarvan ik dacht dat het een goede keuze zou zijn.
Resultaat.
Men vindt sporten tegenwoordig erg belangrijk dus ik koos ervoor iets met sport te doen, ook omdat ik nog steeds twijfelde over sportmanagement. Ik kwam erg veel tegen over het WK voetbal en ik hoorde veel mensen er over praten. Dit is leuk voor iedereen en het is een multicultureel evenement. De sportschool Fitness First is ook erg multicultureel, dus ik besloot daar een activiteit te organiseren die met het WK voetbal te maken had. De opdrachtgever zei achteraf dat ik sterke argumenten had om dit te organiseren. Dit m.b.t. mijn verzamelde informatie. Ik heb geleerd dat het erg belangrijk is om bewust te zijn van je omgeving en wat er zich allemaal afspeelt. Hiermee kun je makkelijker een doelgroep, een activiteit en een locatie bepalen.
Terugkoppeling.
Ik vind dat ik veel informatie heb verzameld waar ik wat aan had en ik was erg tevreden met het resultaat. De volgende keer zal ik misschien iets minder lang zoeken, want het was mij eigenlijk al vrij snel duidelijk dat het iets zou worden dat met het WK voetbal te maken zou hebben.

Oordeelsvorming: (niveau 1)
Situatie.
De situatie deed zich voor nadat ik het hele plan bedacht had. Ik ging naar Fitness First om het plan voor te stellen. Hierbij was de opdrachtgever betrokken. Het doel was om een oordeel van de opdrachtgever te krijgen en samen met mijn oordeel te overleggen over de opdracht. Het probleem dat zich kon voordoen was ik misschien niet kritisch genoeg was geweest naar mezelf toe.
Taak/taken.
Ik moest samen met de opdrachtgever mijn plan beoordelen, zowel op positieve als op negatieve punten. Hij wilde dat ik kritisch naar alles keek, zeker omdat ik geen budget had. Er werd van mij verwacht dat ik mijn mening over een bepaald onderwerp kon onderbouwen met goede argumenten.
Activiteit/actie.
Eerst gaf de opdrachtgever zijn beoordeling en vervolgens moest ik een oordeel geven over mijn plan. Ik gaf argumenten waarom mijn plan goed zou lopen en in de smaak zou vallen bij de leden. Ook moest ik kunnen zeggen wat ik minder goed vond aan mijn plan en waarom. We hebben het er maximaal een uur over gehad en toen kreeg ik zijn goedkeuring om het uit te voeren bij Fitness First.
Resultaat.
Door het oordelen kwam ik erachter dat de prijzen die ik zou geven aan het winnende team vaak te duur waren, maar ik had er één en die was haalbaar, namelijk de foto’s. Deze was blijvend, leuk, betaalbaar en passend bij de opdracht. De opdrachtgever vond dat ik goed mijn best had gedaan, maar ik ging er vanuit dat ik een budget zou krijgen van Fitness First en hij zei dat ik eerst had moeten informeren hierover. Hij vond het wel goed dat ik een alternatief had (de foto’s).
Hij zei ook dat ik goed kon oordelen over sterke en zwakke punten van mijn plan. Ik heb geleerd dat je van te voren moet beoordelen hoe je plan is indien je iets vergelijkbaars doet.
Terugkoppeling.
Ik vind dat ik het redelijk heb gedaan tijdens het gesprek met de opdrachtgever, maar ik was het eens met de opdrachtgever dat ik het thuis al had moeten beoordelen, zodat ik eventueel contact op kon nemen om vragen te stellen en informatie te winnen. Ik was uiteindelijk wel tevreden met het resultaat, want ik had een alternatief.

Gebouw Fitness First:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten