dinsdag 23 maart 2010

Hard 023



Opdrachtgever:
Mike Engelmoer (voorzitter studentenvereniging Straffe Hendriks).

Opdracht:
Er moest in Haarlem een Dancefeest georganiseerd worden. Dit moet ik doen met een aantal andere jongens die ook uit Haarlem komen. Er moest een concept tot stand komen en er moest bij verschillende clubs geïnformeerd worden naar de prijzen. Ook moesten er dj’s benaderd en geboekt worden. Er werd ook onderzocht door ons wat voor feest aan zou slaan in de stad Haarlem.

Verloop van de opdracht:
Het feest speelde zich af in Haarlem en ik heb geholpen met organiseren zonder dat ik met de studie Vrijetijdsmanagement begonnen was. Op het begin was ik best onzeker, omdat ik nooit een feest georganiseerd had. Mike Engelmoer was mijn opdrachtgever en hielp mij soms een beetje op gang als ik het even niet meer begreep. Door goed samen te werken met de anderen en feedback te geven en te ontvangen verliep het proces goed en kwamen wij tot een goed concept en een geslaagd feest. Het is uiteindelijk een Hardstyle/Hardcore feest geworden. Dit is muziek waar wij allemaal van houden en het was voor ons een kans, omdat wij deze doelgroep makkelijker konden benaderen.
De groep heeft elkaar in een prettige werksfeer aan kunnen vullen. Door de drukte op het feest zelf ben ik bijgesprongen achter de bar op momenten dat het moest en zo ging het de barmannen wat makkelijker af. Uiteindelijk hebben wij veel positieve reacties ontvangen over het feest.

De ontwikkelde competenties:
- Inzet
- Samenwerken
- Stressbestendigheid
- Initiatief
- Marktgerichtheid

Deze competenties zullen nu uitgewerkt worden met behulp van de START-methode.

Inzet: (niveau 3)
Situatie.
Ik moest samen met drie anderen een feest organiseren in Haarlem. Dit had ik nog nooit gedaan en vond het best moeilijk op het begin. De opdrachtgever was ervan op de hoogte dat ik dit nog nooit gedaan had. Ik stelde veel vragen om het snel te begrijpen en stelde voor om te helpen met het verzamelen van prijzen van de betreffende clubs en dj’s. Ik heb dit samen met de opdrachtgever gedaan met als doel een zo goedkoop mogelijke locatie te vinden en goede, betaalbare dj’s op het podium neer te zetten. Het gegeven budget was niet hoog en het leek erop dat we financieel in de problemen zouden komen.
Taak/taken.
Ik heb uit eigen beweging aangeboden te helpen met het bedenken van een concept. Ik heb zoals hierboven genoemd naar prijzen geïnformeerd bij verschillende locaties en ik heb helpen zoeken naar dj’s. Ik heb dit allemaal in overleg gedaan met de opdrachtgever en door veel vragen te stellen is dit ons samen gelukt. We hebben elkaar gedurende de gehele organisatie gemotiveerd doelen nagetreefd.
Activiteit/actie.
Alle bovengenoemde taken had ik nog nooit verricht, dus elke actie die ik ondernam begon met het stellen van vragen aan de opdrachtgever en aan de andere medewerkers. Ik heb aan elke activiteit veel tijd besteed. In uren valt hier niet te rekenen, want de periode die vooraf ging aan de avond van het werkelijke feest was langer dan een maand. Op het moment dat alles klaar was hebben we alles nog een keer goed overlegd en gecontroleerd tijdens een vergadering.
Resultaat.
Door steeds informatie te vragen aan de overige organisatoren en aan de opdrachtgever kreeg ik steeds beter een idee van wat mijn aandeel was en wat ik moest doen. Hierdoor kon ik uiteraard mijn werk veel beter uitvoeren en behaalde ik een beter resultaat. De opdrachtgever was heel tevreden en vond het goed dat ik zoveel vragen stelde. Hieruit bleek dat ik het echt wilde en dat ik mij goed inzette voor het feest. Ik heb ontzettend veel geleerd van dit eerste feest dat ik georganiseerd heb. Ik weet nu redelijk hoe ik tot een concept moet komen en hoe ik prijzen moet verzamelen en dj’s moet boeken. Ook heb ik geleerd hoe het is om bij te springen achter de bar als het erg druk is. Deze situatie zal ik bij een volgende competentie behandelen.
Terugkoppeling.
Op het begin vond ik mezelf een beetje klungelig, omdat ik zoveel moest vragen. Achteraf had ik het niet anders moeten aanpakken, want het ging door vragen te stellen allemaal erg goed. Ik was zeer tevreden met het resultaat. Ik heb het allemaal met plezier gedaan en het feest vond ik ook erg gezellig. Als ik nog een keer een feest organiseer dan zal ik proberen minder snel een vraag te stellen, omdat ik een aantal dingen al een keer gedaan heb, maar ik zal zeker niet twijfelen als ik in een situatie terecht kom waarvan ik niks weet.

Initiatief: (niveau 3)
Situatie.
Tijdens de organisatie van het feest heb ik een aantal taken uit eigen beweging ondernomen, maar ik wil het over een situatie hebben die zich afspeelde op de avond van het feest zelf. Op de avond van het feest werd het drukker dan verwacht en de drukte nam ik korte tijd toe. Er stonden twee barmannen en de rij werd steeds groter aan de andere kant van de bar. Alle organisatoren waren aanwezig. Ik ben naar de opdrachtgever toegegaan en vroeg of ik mocht bijspringen. Mijn doel was om de rij te verkorten en de twee barmannen te helpen. Ik was bang dat de bezoekers van het feest de rij te groot zouden vinden en weg zouden gaan.
Taak/taken.
Mijn taak was om vanuit eigen beweging te gaan functioneren als barmedewerker en ervoor te zorgen dat bezoekers sneller geholpen zouden worden en zo de rij terug te dringen. Ik heb nooit de taak gekregen van de opdrachtgever en ben dus naar hem toegegaan en vroeg of ik mocht helpen. Er werd niks van mij verwacht aangezien het nooit het plan was geweest om iemand van de organisatoren achter de bar te plaatsen.
Activiteit/actie.
Door bier te tappen, wijn en frisdranken te schenken heb ik geholpen om de bezoekers sneller te voorzien van hun drankje. Eerst liepen we elkaar een beetje in de weg dus werd er besloten dat de één bleef tappen en de ander de frisdrank deed etc. Hierdoor ging het nog sneller en we wisselden elkaar regelmatig af om de lol erin te houden. Ik ben bij elkaar twee uur bezig geweest ongeveer en dat was niet twee uur achter elkaar door. Tussendoor werd het een tijdje rustiger en kon ik weer weggaan, maar even later sprong ik weer bij vanwege de toenemende drukte. Ik ben definitief gestopt toen duidelijk werd dat het niet meer drukker zou worden en het alleen maar rustiger zou werd.
Resultaat.
Door mijn hulp ging alles sneller en werd de rij steeds korter, totdat er geen rij meer over was. De werkdruk nam uiteraard ook af bij de twee barmannen. Mijn opdrachtgever vond het super dat ik uit mezelf bij was gesprongen en de barmannen waren ook blij met mijn hulp. Van deze situatie heb ik geleerd dat het drukker kan worden dan je zelf verwacht. Er moet altijd een back-up zijn. In dit geval heb ik mij voorgesteld als de back-up.
Terugkoppeling.
Ik vond het erg goed van mezelf om vrijwillig daar te gaan staan. Ik had ook net als alle anderen door kunnen feesten, maar voelde mij verantwoordelijk voor het feest en vond het heel normaal om de barmannen te helpen. Ik was tevreden met het resultaat, vooral omdat ik complimenten kreeg van zowel de barmannen als van de opdrachtgever. De volgende keer zal ik een extra barman inhuren en mocht dat niet kunnen dan zal ik uiteraard weer bijspringen.

Marktgerichtheid: (niveau 1)
Situatie.
Er moest een feest georganiseerd worden, maar de vraag was wat voor feest dat zou gaan worden. De organisatoren, inclusief mezelf houden allemaal van het genre Hardstyle/Hardcore. Het liefst zou het een feest worden met dit als muziekgenre. Helemaal aan het begin kwam deze situatie al naar voren en alle leden waren hierbij betrokken. Het uiteindelijk doel was om een goed Dancefeest te organiseren, maar het was belangrijk om erachter te komen welk type Dancemuziek dit dan zou worden. De angst die we hadden was dat Hardstyle/Hardcore niet aan zou slaan, omdat het muziek is waar iemand of wel, of niet van houdt.
Taak/taken.
Mijn taak was om erachter te komen of deze muziek een optie zou zijn voor een geslaagd feest. De opdrachtgever wilde dat ik mij erin verdiepte of er vraag naar was in Haarlem. Dit moest ik doen door middel van het lezen van kranten en het doorspitten van het internet.
Activiteit/actie.
Ik heb in eerste instantie contact gezocht met veel bekenden van mij uit de omgeving Haarlem en hun gevraagd wat voor muziek zij goed vonden. Dit deed ik met behulp van MSN Messenger, Partyflock.nl en Partypeeps.nl. Ik verzamelde alle antwoorden en stelde voor mezelf een soort enquête op. Ik ben hier een aantal uren mee bezig geweest, omdat ik alle losse informatie moest verwerken in één geheel. Het resultaat was een beetje verwarrend en uiteenlopend, dus besloot ik met name met behulp van Partyflock.nl mensen te benaderen uit de omgeving Haarlem die deze muziek luisteren. Ook heb ik veel opgezocht en gelezen over soortgelijke feesten in de omgeving. Ook heb ik de uitgaanskrant van Haarlem gelezen en gekeken of ik informatie kon vinden.
Resultaat.
Door mensen (de doelgroep) te benaderen kwam ik erachter dat het een kans was om een Hardstyle/Hardcore feest te organiseren, omdat er toch nog veel vraag naar was. Doordat ik veel informatie heb opgezocht over soortgelijk feesten kwam ik erachter dat de Hardstyle/Hardcore scene uitgestorven was in Haarlem. Hierdoor werd de kans op slagen met dit genre nog groter. De opdrachtgever was tevreden met mijn resultaat, want hij had ook wat dingen opgezocht en die kwamen overeen met mijn resultaten. Ik heb geleerd dat je altijd de markt moet verkennen om kansen en mogelijkheden te kunnen ontdekken.
Terugkoppeling.
Ik vind dat ik het redelijk goed heb gedaan, maar ik had er beter over na moeten denken en meteen de doelgroep om hun mening moeten vragen en niet zomaar al mijn bekenden te vragen om hun mening. Ik had vooraf al kunnen weten dat deze antwoorden veel van elkaar zouden verschillen.
Het uiteindelijk resultaat was goed, want nu konden wij een feest organiseren met het genre waar wij allemaal van houden. De titel “Hard 023” kwam hieruit naar voren. De volgende keer zal ik me meteen richten op de doelgroep. Het had mij een hoop tijd gescheeld als ik dat nu ook meteen had gedaan.

Samenwerken: (niveau 3)
Situatie.
Op het moment van deze situatie was bekend dat het een Hardstyle/Hardcore feest zou gaan worden. Nu moesten we gaan brainstormen over een passend concept. Alle organisator waren hierbij aanwezig en ook de opdrachtgever was aanwezig. Het doel was om een concept te bedenken die past bij de doelgroep en bij het muziekgenre. Er kwamen problemen bij het bedenken van een concept, omdat het niet te moeilijk mocht zijn maar wel heel duidelijk (bijna alle concepten in de Hardstyle/Hardcore scene zijn erg simpel, maar duidelijk). Ook heb ik hard samen moeten werken achter de bar, maar die heb ik hieronder niet behandeld.
Taak/taken.
Mijn taak was om aanwezig te zijn bij de brainstormsessie en te helpen om tot een pakkend concept te komen. De opdrachtgever verwachtte van mij dat ik actief mee zou doen tijdens het brainstormen en iedereen de kans zou geven zijn idee naar voren te laten komen. Door de brainstormsessies en het combineren van alle ideeën moesten we tot een goed resultaat zien te komen.
Activiteit/actie.
Ik had nog nooit meegedaan aan een brainstormsessie dus het was allemaal nieuw voor mij. Ik ben redelijk ruimdenkend ,dus ik ben met creatieve ideeën naar voren gekomen. Op het begin heb ik een paar concepten zonder erover na te denken opgenoemd, maar vervolgens zijn we met behulp van verschillende brainstormtechnieken te werk gegaan. Elk idee was goed en we gaven elkaar elke keer leerzame feedback of we vulden elkaar goed aan om tot nog een beter concept te komen. We zijn een aantal uren ermee bezig geweest, verspreid over verschillende dagen totdat het uiteindelijke concept besloten werd. Dit onderdeel van het organiseren eindigde toen iedereen ermee instemde.
Resultaat.
Het resultaat was “Hard 023”. Het is een simpel concept, maar het is iedereen al snel duidelijk wat voor soort feest het gaat worden. Hard staat voor Hardstyle/Hardcore en 023 staat voor Haarlem. Iedereen snapt dat er een feest in Haarlem komt met harde muziek en we waren er al achter dat hier vraag naar was. Door het brainstormen kwamen we gezamenlijk op dit concept. Als ik iets noemde dan werd ik goed aangevuld of verbeterd en als anderen dat deden vulde ik hun ook aan of gaf ik positieve feedback. De overige organisatoren vonden het een goed maar simpel concept en dat was eigenlijk precies wat we zochten. Ik heb geleerd dat er technieken bestaan om te brainstormen en dat het echt helpt om tot een goed resultaat te komen. Deze technieken gebruik je gezamenlijk in een brainstormsessie en met vier man ben je vier keer creatiever dan in je eentje. Samenwerken is dus van belang voor het bedenken van een concept.
Terugkoppeling.
Ik vind dat ik het redelijk gedaan heb, aangezien ik nog nooit een concept bedacht had. Het resultaat leek mij iets te simpel, maar op avond van het feest zelf bleek dat het gewerkt had om bezoekers te trekken. De volgende keer zal ik meteen verschillende brainstormtechnieken toepassen samen met anderen, omdat je dan als groep vanuit verschillende hoeken kijkt. Ik zal luisteren naar de anderen en de anderen aanvullen en zo gezamenlijk tot een goed resultaat komen.

Stressbehendigheid: (niveau 2)
Situatie.
“Hard 023” was het eerste feest dat ik ooit georganiseerd heb. Ik volgde de studie Vrijetijdsmanagement toen nog niet, dus ik had geen idee hoe alles in zijn werking ging. Doordat ik het nog nooit gedaan had schoot ik verschillende keren in de stress, maar ik behandel hier een andere situatie die ik al eerder genoemd heb. Op de avond van het feest werd het in erg korte tijd veel drukker en besloot ik uit mezelf om te gaan helpen achter de bar om zo de drukte terug te dringen. De hele organisatie was aanwezig, maar de betrokkenen bij dit onderdeel waren vooral de twee barmannen. Het doel van mijn hulp was om de rij te verkleinen en de bezoekers sneller te voorzien van hun drankje. Het leek er namelijk op dat de barmannen het niet zouden aankunnen en dat zou kunnen leiden tot het verliezen van bezoekers.
Taak/taken.
Ik heb deze taak nooit gekregen van mij opdrachtgever, maar omdat ik deze toch op mij nam werd er van mij verwacht goed samen te werken met de barmannen en bezoekers te voorzien van hun drankjes. Er werd verwacht dat ik vriendelijk zou omgaan met de klanten en de twee barmannen waarmee ik nog nooit had samengewerkt.
Activiteit/actie.
Doordat er erg veel mensen in de rij stonden voor hun drankje en er steeds meer mensen binnenkwamen sloeg de stress steeds meer toe bij mij. Ik deed hetzelfde werk als de barmannen, maar al snel bleek dat we elkaar in de weg liepen. Hierdoor werd de stress er niet beter op bij mij en ook niet bij de andere twee. We gingen snel rustig overleggen en kwamen op een idee. We besloten om allemaal iets anders te doen achter de bar, zodat we niet op elkaar moesten wachten bij bijvoorbeeld de biertap. Door de tijdsdruk begon ik toen we eenmaal structuur hadden gevonden niet meer te stressen, maar ik begon juist heel geconcentreerd verder te werken. Ik heb in het totaal ongeveer twee uur achter de bar gestaan, maar niet twee uur achter elkaar. Op sommige momenten was het rustiger en dan hadden de barmannen mij niet meer nodig. Iets later werd de rij weer groter en sprong ik weer bij. Ik ben gestopt toen het definitief rustiger werd.
Resultaat.
Door mijn hulp konden de barmannen een stuk makkelijker werken, omdat de druk nu was verdeeld over drie personen in plaats van twee personen. De rijen werden korter nadat we hadden overlegd en een oplossing bedacht hadden hoe het werk sneller verricht kon worden. De opdrachtgever was zeer te spreken over het feit dat ik vrijwillig en uit mezelf achter de bar ging staan en vond dat we een goede oplossing bedacht hadden onderling. De barmannen vonden ook dat ik het goed deed. Ik heb geleerd dat stress omgezet moet worden in nieuwe ideeën met oplossingen. Als we met zijn drieën waren blijven stressen was het alleen maar slechter gegaan en dus langzamer, maar door de nieuwe tactiek die we bedacht hadden konden we veel beter samenwerken en konden we de stress van ons af laten glijden.
Terugkoppeling.
Ik vind dat ik goed gehandeld heb en dan richt ik me met name op het feit dat we kort gingen overleggen op het moment dat er erg gedrongen werd aan de andere kant van de bar. Dat was namelijk op het meeste drukke moment. Het resultaat dat ik wilde behalen was een kleinere rij en een rustigere werksfeer voor de twee barmannen. De volgende keer zal ik meteen een plan bedenken om de druk te verkleinen en niet eerst elkaar in de weg lopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten