dinsdag 9 maart 2010

3FM Serious Request


Opdrachtgever: 3FM Serious Request in opdracht van het Rode Kruis.

Opdracht: Ik ben aangenomen om vrijwillig geld in te zamelen om op deze manier Malaria tegen te gaan. Door middel van het verkopen van Coca Cola flesjes bij en rondom de Coca Cola Truck moest ik in vier uur tijd zoveel mogelijk geld inzamelen. Daarnaast had ik ook een collectebus die zo vol mogelijk moest worden.

Verloop van de opdracht: Ik deed dit samen met drie andere studenten en we werden op het begin in groepjes van twee gesplitst. Ik vormde een duo met een klasgenootje van mij. We kregen geen uitleg en konden meteen beginnen. We kregen een collectebus waar het geld in moest en een aantal "limited edition" flesjes Coca Cola. Deze flesjes moest ik voor vijf euro per vier flesjes verkopen. Als deze op waren konden we telkens bij de Coca Cola Truck nieuwe flesjes halen. Op het begin ging het redelijk moeizaam, omdat we helemaal geen informatie konden geven aan de mensen die wij aanspraken. Deze hadden wij zelf namelijk niet gekregen. Na een half uur hebben wij om informatie gevraagd en door middel van goed samenwerken is alles uiteindelijk prima verlopen met een goed eindresultaat. Ondanks de kou heb ik veel gelachen en goed leren samenwerken.

De onwikkelde competenties:
- Inzet
- Overtuigingskracht
- Samenwerken
- Initiatief

Deze worden hierna uitgewerkt met behulp van de START-methode.

Inzet (niveau 3)
Situatie.
De situatie werd zichtbaar gedurende de hele dag dat ik geld moest inzamelen. Ik moest geld inzamelen om Malaria te bestrijden, maar ik was niet geïnformeerd door de opdrachtgever hoe ik dat het beste kon doen. Ik deed het met drie andere studenten, maar we waren gesplitst in tweetallen dus ik werkte samen met één meisje uit mijn klas. Het doel was om zoveel mogelijk geld in te zamelen. Doordat we geen informatie hadden gekregen was het lastig om geld in te zamelen.
Taken.
De hoofdtaak was het verkopen van “alubottles” van Coca Cola. Daarnaast moest ik een collectebus zo vol mogelijk krijgen en moest ik informatie verstrekken over de organisatie en uitleggen waarom er geld ingezameld werd. Er was geen minimum aantal aan euro’s voor wat ik in moest zamelen, als ik maar mijn best deed en er een leuke dag van maakte.
Activiteit.
Omdat wij geen informatie hadden gekregen over hoe wij het beste te werk konden gaan heb ik op verschillende manieren geprobeerd om het geld in te zamelen. Toen ik merkte dat het niet zo denderend ging ben ik na een half uurtje naar de opdrachtgever gegaan en heb ik vragen gesteld. Wat het moeilijkste was zonder de nodige informatie was mensen uitleggen wat de organisatie precies deed. Nadat ik antwoord op mijn vragen had gekregen ben ik gebruik gaan maken van de verschillende tips die ik kreeg. We hebben elkaar gemotiveerd om goed te scoren en we hadden een bedrag in ons hoofd. Dit bedrag wilde we minimaal in de collectebus krijgen. Alles bij elkaar heb ik ongeveer vier uur gewerkt en na de korte uitleg wist ik veel beter wat ik moest doen en op welke manier. Hierdoor heb ik een beter resultaat behaald.
Resultaat.
Door te gaan vragen naar informatie wist ik precies hoe ik te werk moest gaan en de Coca Cola blikjes gingen als een speer. De collectebus raakte ook in een hoog tempo stukken voller. Doordat we een onderling een doel hadden en elkaar motiveerden ging het ook een stuk beter. De opdrachtgever vond het goed dat ik het initiatief nam om naar haar toe te komen en na de werkzaamheden was de opdrachtgever zeer tevreden over de inhoud van de collectebus. Ze vond het ook goed dat ik op het begin van de dag eerst zelf verschillende dingen uitprobeerde om mijn werk zo goed mogelijk te doen. Ze gaf zelfs haar visitekaartje en zei erbij dat ik meer dan welkom was als ik nog eens wilde helpen.
Terugkoppeling.
Ik vind dat ik het redelijk goed gedaan heb en ik was erg tevreden met het resultaat. Ik had misschien direct moeten vragen hoe ik te werk moest gaan, maar ik vind het altijd goed om dingen eerst te proberen voordat ik vragen stel. Als ik in de toekomst in een situatie terecht kom dat ik niet helemaal weet hoe ik moet werken dan zal ik opnieuw eerst zelf proberen erachter te komen hoe het moet en vervolgens, indien nodig, informatie vragen aan de opdrachtgever.

Overtuigingskracht (niveau 1)
Situatie.
De situatie werd zichtbaar op het moment dat ik mensen aansprak het fonds te steunen. Er was sprake van vele situaties, aangezien dat de hoofdtaak was van opdracht. Ook hierbij was ik samen met mijn klasgenoot en soms stond ik alleen en stond zij verderop. Het doel was om mensen ervan te overtuigen dat zij geld moesten doneren om met behulp van die geld Malaria tegen te gaan. Soms ging het erg goed, maar er waren ook momenten dat het een stuk minder goed ging en dan kwam je in een soort spiraal dat het lastig was om het weer op te pakken.
Taak.
Ik moest mensen overtuigen met verschillende argumenten om geld te sponsoren voor het goede doel. Dat deed ik door de mensen eerst uitgebreid te informeren over het project Serious Request. Vervolgens moest ik goed luisteren naar de mensen hun tegenargumenten om daar weer goed op in/tegenin te gaan.
Activiteit.
Als mensen het geld niet meteen wilde geven dan legde ik bijvoorbeeld uit dat het eenmalig was. De Cola flesjes die ik moest verkopen waren unieke exemplaren en er zijn elk jaar nieuwe unieke exemplaren. Dit gebruikte ik vooral bij mensen die met kinderen liepen, want ik wist dat kinderen het leuk vinden om bepaalde dingen te verzamelen. Ik vertelde ook dat ik het werk vrijwillig deed, omdat ik Malaria een verschrikkelijke ziekte vind en het nodig vind dat daar wat aan gedaan wordt. Ik heb mensen ook over weten te halen door te zeggen dat bijna iedereen tot nu toe geld had gedoneerd. Dit heb ik bij elkaar zeker wel vier uur gedaan. De situatie eindigde altijd na een discussie met zowel positieve als negatieve uitkomsten.
Resultaat.
Ik kreeg vaak wat kleingeld in de collectebus als ik zei dat het eenmalig was. Als ik tegen ouders met kinderen zei dat de “alubottels” unieke exemplaren waren dan lukte het vaak om de flesjes te verkopen en niet alleen geld in de collectebus te krijgen. Doordat het ijskoud was zei ik dat ik het vrijwillig deed en keerden mensen vaak om en deden ze wat geld in de collectebus. Vaak als mensen het idee kregen dat anderen ook geld gaven, wilden ze niet gierig lijken en doneerden zij ook vaak wat geld. Een vrouw die ons de opdracht had uitgelegd reageerde steeds positiever toen ik in hoog tempo steeds om nieuwe flesjes kwam vragen. Ik heb geleerd dat je op basis van persoonlijke argumenten meer kan bereiken bij dit soort werkzaamheden dat ik van te voren gedacht had.
Terugkoppeling.
Ik vond dat ik het redelijk goed deed, maar soms als ik een tegenargument kreeg vond ik het lastig om daar weer een tegenargument op te geven, zodat ik toch mijn zin zou krijgen. In de toekomst zal ik proberen om beter op tegenargumenten in te gaan op een positieve manier en niet alleen luisteren naar tegenargumenten en de mensen toch minder snel hun gelijk geven. Ik was wel tevreden met het resultaat, aangezien ik had verwacht dat het minder goed zou zijn dan het uiteindelijk was.


Samenwerken (niveau 3)
Situatie.
Deze situatie deed zich voor als ik samen met mijn klasgenoot mensen aansprak in plaats van dat we dat gescheiden van elkaar deden. Het doel was om met zijn tweetjes op sommige momenten beter te scoren dan dat wij alleen deden. Op het moment dat we los van elkaar liepen ging het een stuk minder goed dan op het moment dat we samen liepen.
Taken.
Mijn taak was om samen met mijn klasgenootje geld in te zamelen door middel van goed samenwerken en elkaar aanvullen indien mogelijk. We werden er in groepjes van twee op uit gestuurd dus verwachtte de opdrachtgever dat we gebruik zouden maken van een goede samenwerking. We hebben verschillende strategieën bedacht om steeds beter te scoren.
Activiteit.
Op het moment dat we niet meer dicht bij elkaar liepen, maar een aantal meters van elkaar af stonden ging het niet zo goed. We besloten om gewoon weer samen verder te gaan, zodat wij elkaar konden aanvullen. We maakten duidelijk afspraken over wie wat zou zeggen en zorgden ervoor dat we goede argumenten gingen bedenken, zodat wij elkaar in lastige situaties konden opvangen en de elkaar konden helpen de mensen te overtuigen. We spraken vaak om de beurt iemand aan om elkaar zo de kans te geven zijn werk te doen. Zo verdeelden wij alles wat met de werkzaamheden te maken had. De ene keer liep ik met een paar tassen met Coca Cola flesjes en de andere keer liep ik met de collectebus en liep mijn klasgenootje met de flesjes. We motiveerden elkaar ondanks de kou en kwamen steeds op betere manieren om samen te werken. Motiveren werd gedaan door bijvoorbeeld het complimenteren van elkaar. Ik merkte dat bepaalde personen sneller geld aan mijn klasgenootje gaven en bepaalde personen sneller geld aan mij gaven. Van dit soort voordelen hebben wij ook continu gebruikt gemaakt. Ik heb vier uur lang op een gezellige manier met mijn klasgenootje samengewerkt.
Resultaat.
Door gebruik te maken van bovengenoemde activiteiten en strategieën hebben wij veel meer geld ingezameld dan we gedaan zouden hebben zonder een goede samenwerking. Het liep allemaal goed af en de collectebus zat goed vol. De opdrachtgever gaf ons complimenten toen zij de inhoud zag van de collectebus en gaf mij haar visitekaartje en zei dat ik meer dan welkom was om nog een keer te helpen. De volgende keer zal ik in zo'n situatie van te voren al afspraken maken over hoe we het beste resultaat gaan behalen.
Terugkoppeling.
Ik vind dat ik goed heb samengewerkt met mijn klasgenootje. Het beste vind ik dat we strategieën bedachten om beter te scoren en elkaar complimenten gaven na een goede actie. Ik zal de volgende keer niet eerst los van elkaar dit soort werk verrichten, maar direct beginnen met het bedenken van verschillende effectieve strategieën. Verder verliep de samenwerking op en top met een gezellig sfeertje. Het resultaat was goed, namelijk een goedgevulde collectebus en een gezellige en prettige samenwerking.

Initiatief (niveau 3)
Situatie.
Ik moest geld inzamelen om Malaria te bestrijden, maar ik was niet geïnformeerd door de opdrachtgever hoe ik dat het beste kon doen. Ik deed het met drie andere studenten, maar we waren gesplitst in tweetallen dus ik werkte samen met één meisje uit mijn klas. We kregen een collectebus in onze handen geduwd en een aantal flesjes Cola en verder werd er alleen maar gezegd dat we niet te ver van de Coca Cola Truck moesten weggaan. Doordat we geen informatie hadden gekregen was het lastig om geld in te zamelen.
Taken.
De hoofdtaak was het verkopen van “alubottles” van Coca Cola. Daarnaast moest ik de collectebus zo vol mogelijk krijgen en moest ik informatie verstrekken over de organisatie en uitleggen waarom er geld ingezameld werd. Er was geen minimum aantal aan euro’s voor wat ik in moest zamelen, als ik maar mijn best deed en er een leuke dag van maakte. Verder was het mijn eigen verantwoordelijkheid waar ik precies zou rondlopen en welk praatje ik daarbij zou houden.
Activiteiten.
Omdat wij geen informatie hadden gekregen over hoe wij het beste te werk konden gaan heb ik op verschillende zelfbedachte manieren geprobeerd om het geld in te zamelen. Toen ik merkte dat het niet zo denderend ging ben ik na een half uurtje naar de opdrachtgever gegaan en heb ik vragen gesteld. Ik moest namelijk ook mensen informeren over wat Serious Request precies inhield. Ik hoopte hierna sneller en beter te presteren. Nadat ik antwoord op mijn vragen had gekregen ben ik gebruik gaan maken van de verschillende tips die ik kreeg. Alles bij elkaar heb ik ongeveer vier uur gewerkt en na de korte uitleg wist ik veel beter wat ik moest doen en op welke manier. Hierdoor heb ik een beter resultaat behaald.
Resultaat.
Door te gaan vragen naar informatie wist ik precies hoe ik te werk moest gaan en de Coca Cola blikjes gingen als een speer. De collectebus raakte ook in een hoog tempo stukken voller. De opdrachtgever vond het goed dat ik het initiatief nam om naar haar toe te komen en na de werkzaamheden was de opdrachtgever zeer tevreden over de inhoud van de collectebus. Ze vond het ook goed dat ik op het begin van de dag eerst zelf verschillende dingen uitprobeerde om mijn werk zo goed mogelijk te doen. Ik heb geleerd dat het belangrijk is om dingen vanuit jezelf te ondernemen, want zo is je houding veel actiever en motiveer je jezelf meer om daadwerkelijk wat te gaan en doen en een doel te bereiken.
Terugkoppeling.
Ik vind dat ik het prima gedaan heb. Ik had misschien direct moeten vragen hoe ik te werk moest gaan, maar ik vind het altijd goed om dingen eerst te proberen voordat ik vragen stel. Als ik in de toekomst in een situatie terecht kom dat ik niet helemaal weet hoe ik moet werken dan zal ik opnieuw eerst zelf proberen erachter te komen hoe het moet en vervolgens, indien nodig, informatie vragen aan de opdrachtgever.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten